Συνωστισμός στα ενδότερα

Η ζωή όπως την ξέραμε, ξαφνικά διακόπτεται. Τα δελτία ειδήσεων επανέρχονται στη ζωή μας. Ακολουθούν μέτρα, περιορισμοί, επιδόματα, συνωμοσιολογικά ιδεολογήματα, απόψεις για όλα τα γούστα, συναισθηματικές διακυμάνσεις μεταξύ θλίψης, θυμού, φόβου, σκέψεις απλοϊκής αναπλαισίωσης περί αναθεώρησης του ευ ζείν.

Η ζωή και η εργασία μεταφέρεται στο σπίτι. Και ο τελευταίος αντιρρησίας συνδέεται διαδικτυακά, αγοράζει από e-shop, μπορεί να έχει ήδη και αυτός αρχίσει να φλερτάρει ή να φλερτάρεται. Η απόλυτη σαγήνη.

Πλειοψηφία του κόσμου υιοθετεί τα μέτρα ευλαβικά. Θυμώνει με τους αποστάτες, μετρά και τον τελευταίο πόντο για την ακριβή απόσταση από τον πλησίον. Στέλνει μηνύματα για να μετακινηθεί, ενώ λαμβάνει απάντηση πιο άμεση και από τον αποδέκτη της δικής του επιθυμίας, του ίδιου του εαυτού. Καταπληκτικό? Ασχολούνται μαζί μας.

Είμαστε μέσα, παραδομένοι στις πολυθρόνες μας και όμως όλα παραδόξως κινούνται ταχύτερα. Η απειλή της ασφάλειας θεσμοθετεί και επίσημα πλέον τη συγχώνευση μεταξύ εξωτερικής και εσωτερικής πραγματικότητας. Ο εξωτερικός κόσμος μεταφέρθηκε στην οθόνη, οθόνη του μυαλού μας και μάλιστα ολόκληρος. Το μεταμοντέρνο μοντέλο του δυτικού ανθρώπου αποθεώνεται κυρίως βάσει του εγκλεισμού του, μέσα από την ψευδαισθητική ικανοποίηση της παντοδυναμίας του. Ενημερώνεται αστραπιαία, εργάζεται δίχως σπατάλη χρόνου και χρήματος, προβάρει ρούχα από το διαδίκτυο προσομειωμένα στις αναλογίες του, εισχωρεί στο σπίτι, στον καναπέ και στο κρεβάτι του άλλου. Στη δύνη του θανάτου τα έχει όλα μέσα στο σπίτι του. Ρυθμός φρενήρης, χαοτικός.

Ας συνεννοηθούμε σε κάτι. Δεν είναι φυσιολογικό μα κυρίως εξελικτικό να είναι κάποιος καλά αυτή την περίοδο, αλλά ούτε και αυτός ο οποίος στη θέαση όποιας τωρινής ή επικείμενης απώλειάς του, θα φέρει την παραίτηση και την καταστροφολογία.

Η εμπειρία του εγκλεισμού μας δίνει μια ακόμα ευκαιρία να έρθουμε αντιμέτωποι με τα όρια μας, με την αποδοχή του εκάστοτε νόμου που θα αποκαλύπτει το πεπερασμένο των δυνατοτήτων μας, σε μια εποχή όπου κάθε νόμος, πολιτικός, θρησκευτικός, κοινωνικός συνεχίζουν με σθένος να απαξιώνονται. Ο σύγχρονος άνθρωπος που τον έπεισαν πως μπορεί ή πρέπει να τα έχει όλα, αμφισβητεί και καταλύει κάθε αξία και εντολή, αγνοώντας πως στο βωμό της ναρκισσιστικής του πληρότητας, ξεχνά να λειτουργεί ανθρώπινα, με το να αξιοποιεί κάθε έμφυτή του τάση να σχετίζεται, να ονειρεύεται, να ερωτεύεται, να φαντασιώνεται, να ρισκάρει, αλλά φυσικά και να αποτυγχάνει.

Η συμφιλίωση με την αποτυχία και τον ευνουχισμό του, αποτελεί για τον άνθρωπο τη νέα οδό που οφείλει να ακολουθήσει, προκειμένου να καταφέρνει να συγκρούεται με το νόμο που τώρα αγνοεί, να του προκαλεί αλλοιώσεις και αποδομήσεις, κυρίως όπου υφαίνεται η αυθεντία, η απολυτότητα και η ακαμψία, αλλά ταυτόχρονα να μάθει και να χάνει. Να μάθει λοιπόν να αποσύρεται από τα αιμομικτικά του αντικείμενα που τον περιβάλλουν, τα οποία δεν σηκώνουν καμία αναβολή ή ματαίωση, ώστε να κατορθώσει να αναπαραστήσει νέα τοπία, ανοίκεια, που θα έχουν επέλθει μέσα από τη δική του έμπνευση, περιέργεια και δημιουργικότητα, έννοιες που συστηματικά οδεύουν προς εξάχνωση μέσα από την υπέρμετρη καταναλωτική αξία προϊόντων, ιδεολογιών και διασκεδάσεων.

Στην κρίση της επιδημίας, ο Έλληνας αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για την πειθαρχία και τη συνέπειά του απέναντι στο νόμο. Εύχομαι η ανάγκη ενός νόμου εγκλεισμού που περιέχει λογική και ανάληψη ευθύνης, να αναχαιτίζει το ναρκισσιστικό-αδηφάγο θηρίο εντός μας, που γνωρίζει και κατέχει τα πάντα. Παρόλα αυτά, εγκλωβίζεται το θηρίο στα παραθυράκια των διαδικτυακών μας συναλλαγών?

Μένοντας κλεισμένοι στη σύγχρονη εσωτερική μας Βαβέλ, δεν χάνουμε μόνο τη μετάφραση, αλλά και την επιθυμία για μετάφραση, που αναδεικνύει την υποκειμενικότητα και την ετερότητα της ανθρώπινης διάστασης, διακύβευμα διαχρονικό μα και επίκαιρο για την επιβίωση ζωής που ενέχει ακόμα επιθυμίες και νοήματα.

Καλή μας λευτεριά.

Νίκος Φρατζής

Ψυχολόγος/Ψυχοθεραπευτής

Τελευταία Μηνύματα

  • Δεν υπάρχουν δημοσιεύσεις προς εμφάνιση

Ατομικές συναντήσεις Ψυχοθεραπείας τώρα και στην περιοχή του Αμαρουσίου(πλησίον Κηφισίας)